بسم الله الرحمن الرحیم
همسانی پیامبر و علی علیه السلام در شهود عرفانی
اکنون نموداری از آنچه رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله درباره علم شهودی علی بن ابی طالب علیه السلام فرموده است ارائه می شود: «خُلِقتُ أنا و علی من نور واحد».(خصال، ص31،ح108) این مضمون که رسول اکرم صل الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام از یک نور آفریده شدند در جوامع روایی کاملاً مضبوط است؛ چنانکه حیات و ممات این دو بزرگوار هماهنگ است و چون رسول گرامی صل الله علیه و آله دارای جهان بینی شهودی بود، نه حصولی؛ چنانکه حیات آن حضرت عارفانه بود، نه حکیمانه و متکلمانه، علی بن ابی طالب علیه السلام نیز که در نور آفرینش همتای رسول اکرم صل الله علیه و آله است و درحیات و ممات همسان آن حضرت است، گرچه در نبوت و رسالت تشریعی سهمی ندارد، میتوان گفت که جهان بینی علی بن ابی طالب شهودی بود، نه حصولی و حیات آن حضرت علیه السلام عارفانه بود، نه حکیمانه و متکلمانه؛ چنانکه از آیه کریمه « و أنفسنا و أنفسکم...» (سوره آل عمران، آیه 61) نیز با بررسی دقیق می توان همسان بودن این دو ذات نورانی را در شهود عرفانی استظهار کرد.
... البته امتیاز حضرت رسول صل الله علیه و آله همچنان محفوظ است، لیکن تعبیر آن حضرت صل الله علیه و آله از علی بن ابی طالب علیه السلام به این که « علی نسبت به من به منزله سر من از بدن من است» (مناقب خوارزمی، ص148،174و...) مفید چنان اهتمامی است.
حیات عارفانه امام علی علیه السلام (تألیف ایت الله جوادی آملی) ، ص 39-38
کلمات کلیدی :
امیرالمومنین؟